Saturday, September 23, 2000

Penculikan Sipadan dan Pandanan, ikhtibar untuk kita semua

23 September, Alum batah lapas sipadan, ada lagi pandanan. Kakal jua Abu sayyaf. Uja bakas tabusan yang sudah lapas Abu sayyaf cuma menggunakan Islam sebagai topeng, yang bananya basia tu parompak semata mata.

Ngam. Persoalan pokoknya ialah Sabah hampii jan Palipin. Kadua peristiwa ini madahkan aah kita yang budaya basia lain dai budaya kita. Contohnya budaya ba paang baatus atus tahun sudah tentu mempengaruhi cara bertindak , fikiran dan sikap basia. Yang katiga bangsa basia ni ada sekaliling kita sini, di mana saja masuk tah di sipitang.

Jadi bila kita hidup sama sama pertukaran budaya akan timbul, siapa yang akan mengambil siapa, atu terpulang kepada siapa yang berpengaruh. Inda kita sadaa, kita banyak nolong basia. Contohnya mbali sigup. tahu kan basia tu inda balaisin, tahu kan sigup saludup, aah hantam saja bali pasal muah. 

Buntak caitalah, kita yang menggalakkannya. 

Tapuk dada tanya selera lah. Ada yang malihaaa basia ni. Inda tahu lah siapa. Macam di sipitang pun, ada yang malihaa. Contohnya, apa gayanya luih tanah sampai bakampung? payah jamu kan dapat gaan tanah mun inda ba IC... jadi apa ulahnya baumah?.

Jaan jadi pak kadok! hayamnya manang, kampung tagadai. Jaan hayan kan abu Sayyaf, itu mimang budaya basia. 

Budaya kita macamana pulang?

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...