Thursday, November 23, 2000

Kedayan: Majapahit Atau Borneo?

Pada edisi lepas saya cuba mengaitkan antara orang Kedayan dengan Kutai dan Banjar di Kalimantan. Kali ini saya ingin menyambung tulisan saya dengan memberi perhatian kepada perkembangan antara apa yang berlaku di Tanah Jawa dengan Kalimantan. Selama ini kita terlalu terikat dengan sempadan politik, iaitu terhad kepada Brunei apabila membincangkan soal Kedayan. Sila lihat beberapa fakta berikut:

Tahun 100 M

Sejumlah besar peziarah Cina berlayar ke India melalui selat Melaka. Dalam perjalanannya, banyak yang berhenti dan menyinggahkan diri di Nusantara guna mempelajari lebih tentang Budhisme.

Pada tahun 144 M. seorang maharesi Budha Cina, Fa Hsien, kandas dalam badai dan mendarat di Java-Dwipa, atau pulau Jawa, di mana bermukim selama lima bulan. Bagian utara pulau tersebut diperintahi seorang Raja bernama Kudungga. Beliau memcatatkan kewujudan kerajaan "Dvipantara" atau"Jawa Dwipa" dilaporkan di pulau Jawa dan Sumatra. 

Putera Aji Saka memperkenalkan sistem tulisan ke Tanah Jawa berdasarkan skrip tulisan India Selatan. Selain itu bahasa Sanskrit adalah nadi kepada kerajaan kerajaan berkenaan, seperti mana Inggeris pada masa kini.

*Kutai, di pulau Kalimantan, berturut-turut dikuasai raja Devawarman, Aswawarman dan Mulawarman.

Tahun 985M

*Dharmavamsa menjadi raja Mataram. Baginda menakluk  Bali juga membuka satu penempatan di Kalimantan Barat.

Dharmavamsa juga dikenang sebagai orang yang bertanggungjawab memerintahkan supaya kitab Mahabharata diterjemahkan kedalam bahasa Jawa.

Tahun 990M

Dharmavamsa dan Mataram menghantar bala tentera ke seberang laut untuk menyerang Srivijaya dan Palembang, tetapi gagal.

Di pulau Jawa bagian barat terdiri kerajaan Tarumanagara, Kanoman, Galuh, Kuningan, Sunda Nykrawati dan Pajajaran, yang terakhir dibina Sri Baginda Maharaja Purana. Kerajaan Pajajaran alhasil berjaya jadikan diri kekuasaan tunggal Sunda* Priangan yang berdiri tegap mandiri dalam menghadapi kerajaan sejiran dari arah Timur yang kian ingin melanggarnya.

Kaisar Mongol, Kublai Khan berupaya serbu tanah Jawa, akan tetapi pasukan tentaranya lama-kelamaan ditidakkan hasil permainan intrik cerdik Raden Wijaya yang lantas mendirikan Negara Majapahit.

Kerajaan ini berkembang menjadi empayar yang amat besar. Kerajaan Sriwijaya di Sumatra Selatan dibinasakan olehnya. Semasa tarikh Majapahit ini sejumlah besar karya kepujanggaan dihasilkan, salah satu di antaranya yakni "Negara Kertagama" oleh pengarang ternama Prapanca (1335-1380 M.).

Pelbagai bab kitab ini menggambarkan perikatan diplomatis dan ekonomis antar Majapahit dan sebagian banyak negeri Asia Tenggara terlingkup Myanmar, Thailand, Tonkin, Annam, Kamboja dan juga India. Hasil karya lainnya bahasa Kawi, ragam kesusastraan Jawa kuno adalah "Pararaton", ‘Arjuna Wiwaha", ‘Ramayana" dan "Sarasa Muschaya". Ciptaan itu kemudian ditranslasi ke dalam bahasa Eropa modern demi tujuan pendidikan.

Tamatan abad ke-13, Kekaisaran Sriwijaya mulai runtuh sebagai akibat pemisahan negara pengibah upeti dan penyerbuan massal diselenggarakan Kerajaan India Selatan Cola dan Kerajaan Majapahit. Akhirnya, Sriwijaya saksama ditaklukkan armada laut pembajak Cina yang pada gilirannya meneyerah seusai penyinggahan sementara, kepada Majapahit dengan dukungan Raja Aditiawarman dari Kerajaan Melayu.

1280

*Sekumpulan penduduk dari Kediri , Tanah Jawa tidak senang dengan pemerintahan Kertanegara di Majapahit dan telah berpindah di kawasan Kutai di Kalimantan.

1297

Pasai di Sumatra telah memeluk Islam. Sultan Malek Saleh merupakan pemerintah Islam pertama di Nusantara.

1387

Empu Jamatka telah membuka Banjarmasin.

1389

Hayam Wuruk meninggal dunia dan membawa kemunduran  Majapahit.

Pada zaman ini Kerajaan Pajajaran sentiasa mencabar kekuasaan dipertuan Majapahit.  Raja Hayam Wuruk memaksa agar seorang putri Pajajaran diserahkan kepadanya untuk dikahwini sebagai alasan ke arah penggabungan negara itu dengan Majapahit. Penolakan ini membuatkan Patih Gajah Mada menyerang di dalam satu gerakan balas dari Majapahit pada abad ke 14. Sejumlah besar pahlawan terkemuka Sunda gugur di medan perang. Namun gerakan Majapahit berkenaan berjaya disekat.

1402

Melaka dibuka oleh Parameswara, seorang putera yang memberontak dari Palembang.

1520

Banjar di Kalimantan telah memeluk Islam.

1565

*Kutai di Kalimantan telah memeluk Islam

1595

Suriansyah telah menjadikan Banjar di Kalimantan sebagai sebuah kesultanan (kemudiannya dikenali sebagai Banjarmasin).

1602

VOC (Syarikat Hindia Timur Belanda) memulakan perdagangan di Banjarmasin.

1622

*Angkatan laut Mataram telah mengalahkan Sukadana (sekutu Surabaya di Kalimantan Barat), dan memusnahkan kota berkenaan.

1635

*VOC menandatangani perjanjian dengan Kutai  di Kalimantan

1668

Arung Palakka kemabli ke Bone. Ini kemudiannya menimbulkan pemberontakan meluas kepada Sultan  Gowa. Ekspedisi Speelman kemudian menewaskan  Gowa.

November 18 Perjanjian Bungaya: Gowa diserahkan ke bawah penguasaan VOC dan Sultan Hasanuddin tidak berkuasa apa apa diluar kota Makassar.

Sehubungan itu serombongan orang orang Bugis meninggalkan Sulawesi dan menubuhkan kerajaan Samarinda di Kalimantan dengan kebenaran kesultanan Kutai.

Rampai almanak Indonesia (Wikipedia) 

ARIMI SIDEK

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...