Friday, December 22, 2000

Tabigan: Kedayan berasal dari hamba

Ani bacaita pasal asal usul bangsa Kedayan.Kalau inda ku salah ada di antara yang menulis di KOL ani bapadah bahawa Kedayan atu berasal daripada pekerjaan maupun jawatan yang disandang pada suatu zaman yang lampau sehingga ianya kekal seolah-olah sebagai keturunannya. Perkara ini memang ada logiknya dan inda pulang ku menafikan.

Tapi macamana pula dengan apa yang pernah ku dengar daripada seorang Pensyarah di 'U' yang mana janya Kedayan ani kemungkinannya berasal dari sebelah Indonesia dan orang-orang ani telah dijual atau diperdagangkan sebagai hamba di kedai-kedai pada suatu ketika dahulu. Oleh kerana menjadi kebiasaan orang-orang ani dijual di kadai macam baang-baang runcit jadi orang yang dibali oleh tuannya ani dinamai sebagai Kedai-an (Kedayan) untuk membezakan orang ramai daripada orang yang asalnya dijual di kadai-kadai ani. 

Jadi lama-kelamaan apabila Agama Islam telah masuk ke Asia Tenggara maka sistem jual orang ani telah hapus sedikit demi sedikit. Justru ramai jualah yang telah dimerdekakan orang-orang Kadai-an ani oleh tuan-tuan mereka. Oleh kerana mereka pun tidak mengetahui asal usul suku kaum sebenar mereka maka apabila mereka berkahwin dan beranak pinak, apabila ditanya apa bangsa keturunanmu maka telah dikatakan sebagai Kadai-an (Kedayan). Penjualan hamba ini sebenarnya tidak terhad di Indonesia, malahan telah dibawa juga oleh pedagang ke Brunei, Sarawak dan Sabah kerana para pedagang ini berkeyakinan bahawa orang yang hendak dijual (Kadai-an) ani pasti laku kerana mereka kuat  bekerja, rajin serta mempunyai komitmen yang jitu ke atas amanah yang telah diamanahkan. 

Oleh sebab atu orang Kedayan kaang ani jika ada peluang untuk berjaya pasti berjaya. Janya orang Saawak Kedayan ni imbas-imbas Foo Chow. Bana kaitu. Mungkin selama ani hidup dalam tekanan atau sengaja ditekan oleh bangsa lain.Jadi terpaksalah bakaih labih dikit supaya dapat hidup lebih baik sedikit. Kalau inda ibarat 'asal bapucuk atau balunggah kana papat'. sabab atu biani ada yang terpaksa bajala mantak,guis, dsb. kalau inda, inda ada paluang bah kan hidup bausai-usai dikit kan  kana ucap akan tia nganya.

Bah sudah dahulu ilain lagi.Caitaku tu mungkin jua dongenglah sebab aku tadangaa secara lisan nganya.

Tabigan

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...