Friday, June 1, 2001

Raja Nepal dibunuh dengan kejam

01 Jun – Katmandu, Raja Nepal iaitu raja Bairendra Shah Dev dan tujuh orang ahli keluarganya telah dibunuh oleh anaknya  sendiri yang juga merupakan Putera Mahkota Nepal iaitu Raja Dipendra. KOL dapat merasakan sebelum ini kita kurang mengetahui pun mengenai kerajaan yang terletak di utara India ini.

Sekadar untuk pengetahuan terdapat dua lagi kerajaan kecil yang juga merdaka dan mempunyai raja berdekatan dengan Nepal iaitu Sikkim dan Bhutan. Terdapat juga kerajaan separa-autonomi lain di kawasan ini, seperti Tibet dan Mustang yang “tidak sempat” merdeka sewaktu berlaku era kemerdekaan banyak negara dahulu. Nepal lebih terkenal kerana di sinilah terletaknya Gunung Everest iaitu gununga yang tertinggi di dunia.

Dinasti Shah di Nepal ini bermula sejak 200 tahun yang lalu dan Raja yang teubunuh ini merupakan raja yang pentting dan disayangi oleh rakyat Nepal kerana beliaulah yang bekerjasama memenuhi keinginan rakyat untuk mewujudkan pemerintahan raja berperlembagaan di sana pada tahun 1994 dahulu.

KOL

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...