Saturday, June 9, 2001

Orang Kedayan Mundur!

KOL mendapat emel seorang pembaca menyatakan pendapat beliau mengenai orang kedayan. Isi emel beliau adalah seperti berikut

Setelah ku tilik ku pandang pandang, taang banaa tah yang oang Kedayan ani inda pandai maju maju sampai kaangani. Dausah tah dibandingkan jan oang Kina, banding saja jan oang oang sabah yang lain, payah banaa kan timbul…tinggalam adalah. Ngapa yah?

 robust@mailcity.com

Berikut ini ialah jawapan KOL mengenai persoalan yang beliau kemukakan

Sdr robust,

Kedayan memang kelihatan mundur dibanding jan bangsa lain yang lebih maju, kita akui. Tapi di KOL kita inda kan alah macam atu nganya aah tanggapan yang semacamani. Mula mula sekali kita patut luaskan skop caita ani mun kan bana bana bacaita pasal kemajuan sama caita Kedayan. Aku cadangkan tah kita bacaita tambahan dahulu pasal dua tiga topik sama sama mun kan babincang

Topik yang ku cadangkan anitah, sama aku kan mencuba skeleton discussionnya, mana tahu ada yang kan nyambung lapas ani:

 1)   Apa tamadun?

 Jadi mun kan di ucapakan kita kuang maju, haatinya kita ani kuang batamadun bai tu….

 Ada kuang labih 15 tamadun yang paling basaa di dunia sampai kaangani. Ani yang banaanya, bukan ku badusta, tamaadun yang paling muda ani tia yang kaangani ani. Secara rasmi, tamadun kaangani ani kana ucap mula mulai daii French revolution pada 1793. Alum batah hantap kan, kuang labih 200 tahun yang sudah sampai kaangani. Pasaan kita, anitah yang paling modern. Tapi yang kita inda paham, bahau 200 tahun minyak di dunia kan abis sudah. Kayu balak kan abis, sama lapisan ozon sampai jadi balubang pasal tamadun ani.

 Ada lima ciri yang digunakan untuk ngukur satu satu tamadun iaitu

a)     Bangunan dan rekabentuk kejuruteraan

b)    Kesusasteraan dan tulisan

c)     Agama

d)    Sistem politik

e)     Pencapaian teknologi

( mun salah maap tah, batah sudah ku inda sikulah ani)

Yang kita payah kan tahu jua, kita mungkin bukan yang paling modern…banyak misteri yang kita alum mampu mbuka. Contohnya oang Atzec dan oang Inca kuang labih 3,000 tahun yang lapas pandai mahaap batu macam  mahaap bawang. Gaya basia ngulah ngulah akan batu sama macam kita ngulah ngulah akan kayu kaangani. Bateri kana jumpai di Iraq umoonya lebih daii 3000 tahun, alum lagi dikia jan pyramid yang paling mbaii hijap daii segi kejuruteraan. Lampung masjid di Andalusia (Spain) dapat nyuluh dalam lingkungan 2 batu persegi mbaii balampung dangan ka masjid.

Jadi mun kan dicaitaakan dunia kaang ani aii ani tah yang paling baatamadun, yang paling canggih sebanaanya kita belum dapat mempastikannya di dalam konteks ketamadunan yang banaa. Yang kita buat sekarang ani ialah mendakwa, kita Cuma mendakwa sahaja bahawa kita lah yang paling baatamadun.

 Kedayan kuang maju?

 2)    Apa kemajuan?

Antaii kita manyimpang dikit pasal kita bacaita sepupu kemajuan iaitu tamadun. Ani kita bacaita pulang pasal kemajuan. Kuang labih tah tu jan tamadun. Oang kaangani pun kakal makai kriteria yang sama mun bacaita pasal tamadun. Maksudnya, untuk menjadi oang batamadun ialah basia yang mempunyai Bangunan dan rekabentuk kejuruteraan, Kesusasteraan dan tulisan, Agama, Sistem politik sama Pencapaian teknologi.

 Tapi tamadun, kemajuan kita kaangani taautama yang kita ada ai ani daii era French Revolution inda lagi original. Sahuma kita pinnjam samaada dai Oang Arab, Oang Yunani sama Oang India!. Yang njadikan kita labih maju dan baakembang ialah meupayaan kita untuk membaharui dan menokok tambah saja sehingga kita dapat sampai ke tahap sekarang ani.

Boleh faham?

 3)    Kefahaman pasal Oang Nusantara

 Nusantara adalah bumi yang makmur. Kita inda payah baasaing untuk hidup. Kemakmuran ngajaa kita bukan untuk baasaing, tapi untuk hidup jan rukun ngikut tata susila dan karma masyarakat.

Apabila zaman airbatu terakhir kia kia 10,000 (?- sori aaah lagaan ku ni jadi reference ku ida dapat ku sabut usai usai) tahun yang lalu, tiba tiba kemahiran membuat tembikar sebagai asas ketamadunan tersebar ke Australia, Amerika dan Eropah secara meluas dan tiba tiba, sebagai satu fenomena yang menakjubkan.

 Teori sebahagian ahli arkeologi ialah kerana kenaikan aras laut menenggelamkan bumi Nusantara sehingga menjadi gugusan pulau pulau dan penduduk yang terselamat terpaksa baapindah ke bahagian lain di muka bumi. Jadi kalau begitu pusat asas tamadun juga ialah bumi nusantara!

 Ptolemy menyatakan Semananjung Tanah Melayu ialah Semenanjung emas. Kisah Kalilah wal Daminah dan Kisah Pengembaraan Sinbad dikabarkan mendapat inspirasi dari keadaan bumi Nusantara…

Lebih dari itu bumi Nusantara tetap penting sejak zaman baazaman sebagai pusat persinggahan laut yang terkemuka. Apa masalahnya? Masalah yang paling utama ialah ia membantutkan kreativiti Oang Nusantara sandii. Semua bentuk Kesusasteraan dan tulisan, Agama, Sistem politik sama Pencapaian teknologi inda perlu lagi dicipta sandii tetapi diimpot dari oang luar ani sebab pertembungan budaya yang terjadi begitu meluas. Sanang kita kan Faham kan?  Kesusasteraan kita import dari India, Arab dan Yunani termasuklah tulisannya. Dulu liau liau moyang kita makai tulisan Sanskrit dan pali, lapas tu tulisan Arab dan sekarang roman. Agama kana import dai Hindu-budhha, Islam lapas tu Kristian…

Bukan setakat ngimport, kita Oang Nusantara membaikinya sama nyasuai akan dalam persekitaran tempatan.

Sabuting nganya yang tinggal. Kita inda banyak bangunan dan bidang kejuruteraan, tapi tetap ada, Angkor wat, Borobudhur? Ok lah, tetap kurang terutamanya yang dapat dibanggakan. Sebabnya kita banyak kayu dan keadaan iklim. Kayu senang dibuat rumah, dan iklim tropika menjadikan kayu adalah satu satunya bahan terbaik untuk digunakan sebagai rumah. Inda picaya? Cuba pulang kamu pajah akan suis utama karan di opis kamu yang lawa tu. Mun inda kapaa kapaa kahangatan inda ku picaya. Maksudnya, untuk menjadi oang batamadun di nusantara mempunyai Bangunan dan rekabentuk kejuruteraan yang terlalu tinggi inda begitu diperlukan. Hangat, mun hujan tanah pulang yang lumpo...

 4)       Kefahaman pasal oang Kina

Basia adalah oang yang basaing. Pada zaman Manchu, pedagang dan peniaga adalah oang yang paling rendah statusnya di negeri cina. Yang paling tinggi ialah petani. Sebabnya ialah basia dianggap oang yang inda nghasilkan apa apa, inda produktif. Keadaan hidup yang terlalu susah, makanan yang inda mencukupi, pemerintah yang menindas basia, iklim dan bencana alam yang melampau dan masalah kongsi gelap memaksa basia baausaha lebih, lebih keras baaganda ganda untuk hidup.

 Alternatif yang paling baik bagi basia ialah baahijrah ke negara luar, termasuklah ke bumi nusantara yang baatuah ini. Di sini basia terpaksa baausaha empat kali ganda lebih keras dari oang lain kerana, basia terpaksa menyara dii basia sendii, ngirimkan sebahagian pendapatan kepada keluarga yang kakal tinggal di Cina, membayar wang perlindungan kepada kongsi gelap bagi menjamin kerukunan hidup dan membayar hutang perbelanjaan basia belayar dari Cina ke nusantara.

 Cucu cicit basia sekarang inda lagi merasakan keperitan ini. Malah basia bangga njadi rakyat Malaysia dan baajaya sekali dalam apa apa bidang yang diceburi. Tetapi semangat baausaha sudah ditanam jan kukuh di dalam dii basia dan basia dihormati, disegani dan kaya…

5)    Paham pasal Kedayan

Sila fahami oang Kedayan, hormati pegangan hidup basia. Kedayan tetap Kedayan. Macam jua Oang Nusantara yang lain, kita inda payah baasaing untuk hidup. Kedayan inda payah basaing untuk apa apa jua sekalipun. “Baik mati daii supan” pepatahnya. Keutamaannya (priority) bukan baasaing untuk ngaut sebanyak mungkin harta, tapi untuk hidup jan rukun ngikut tata susila dan karma masyarakat.

Kedayan baaniaga macamani. Bajual tia pakis, kana bali sainggit, di sadakahinya saikat labih. Dangan mbali buah di kabunnya, disuuhnya makan puas puas, mbali sepalastik nganya. Babuu tia ka hutan, luih payau dibahigii nya jan oang kampung. Oang Kedayan miskin? Memang basia miskin tetapi kaya jiwa. Greed memang bukan budaya kita. Mangkali kamu inda iski yang ku tulis ani, tapi ani memang budaya Kedayan dan masih diamalkan dikampung kampung.

Kedayan tahan kana tekan, kena tindas. Sikap inda apa sama pemaaf membuatkan basia tahan kadaa, sampai satu peringkat di mana penindas “ has gone offlimit” atau “crossed the red line”. Penyelesaiannya, mangamuk! Siap la kamu, Kedayan mangamuk bukan terhad kepada natak dangan sama maang, tapi tamasuk lah pantak jan sapupu pupunya.

Jadi ke mana bentuk Kedayan yang kita mahu ni? Menyuruh basia baaniaga. Ia bukan sesenang yang difikirkan, kerana kita perlu ngubah cara hidup dan “urges” basia sekaligus. Sudah tentu ada Kedayan yang baajaya, ku akui. Tapi yang paling ku pasti samuha kita ingin Kedayan kekal jan budaya tulusnya, dalam masa yang sama pula baajaya di dalam perniagaan…cuba tah kita mancipta Kedayan yang macam ani. Mangkali budaya mengamuk tu yang patut kita cucuk. Cucuk biaa ya sakit hati lapas ti mangamuk tia inda sadaa kan dii taus babisnes. 

Tapi jaan tah kita bandingkan kedayan sama Kina. Macaam iti jan hayam bah ni.Itik mana lah kamu bandingkan sama hayam

Hidup KOL, mun kamu baani nyiarakan apa yang ku tulis ani!



Biik Biik

KOL

Ehhh....ngapa pulang inda baani, Anyway si Biik biik ni pakar di dalam bidang sejarah dan perhubungan antara bangsa - Editor

 ----

Temuramah Si palui dengan Si gup Danhil, PTI dan Aku Part 1 part 2 belum dapat disiarkan pada kali ini kerana masalah teknikal. Harap Maaf - KOL

 ----

Copyright © 2000 PAADIANinc. Send mail to PAADIANinc with questions or comments about this web site.

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...