Friday, October 20, 2000

Respon PRESIDEN KEDAYAN Mengenai KOL

Saya sebenarnya belum berkesempatan meneliti isi KOL dengan sungguh-sungguh. 

Namun keseluruhannya saya berpendapat bahawa KOL tidak syak lagi adalah merupakan suatu medium kedayan. Mesej yang dikirim di ruang forum dan Berita utama  nampaknya cusorily analysed dan memang berlainan dari yang disengajakan.

Namun ini adalah bergantung kepada pendirian masing-masing. Bagi mereka yang berpegangan  stereotype, apa yang dilakukan oleh KOL ini mungkin tidak mencerminkan identiti Kedayan. Tetapi bagi gulungan yang lain yang tidak upaya memainkan peranan sebagai pojectionist dan berkemungkinan mereka ini majority atau kaum yang tidak kurang bilangannya harus juga diambil kira untuk tujuan kesaksamaan.

Bagi saya ianya juga mencerminkan maturity kedayan.

Kita telah membac peristiwa yang melibatkan kaum kedayan semasa pemerintahan Sultan Abdul Hakkul Mubin diantara tahun 1661-1673 [lihat- Amde Sidik-Kadayan people dan Background To A Revolt: Brunei And The Surrounding Territory by Tom Harrisson] dan Pemberontakan yang diketuai oleh Azahari 1962 [Ibid] ...tidak cukup ruang untuk illustrasi

Mungkin ada yang beranggapan suara di KOL ini trivial, tetapi pengalaman telah mengajar kita anything can happen, given time, trivility could be authortative terpulang siapa yang mempermainakan peranan.

Saya terlihat tulisan berulang kali mengenai isu visi dan misi seterusnnya ..... mengatakan limpar batu sembunyi tangan. Visi dan misi adalah  conceptualization  and abstraction, pertama, tidak sebaik reality , kedua to get the jest please look beyond your shoulder. To be a leader sometime you have also to sokong but there is a time perhaps crucial that you have to lead that is where you get the title a leader.

Mungkin mesej yang saya sampaikan ini kurang jelas kerana bahasa, itu urusan saya.

wassalam
amde sidik

Copyright © 2000 PAADIANinc. Send mail to PAADIANinc with questions or comments about this web site.

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...