Saturday, November 11, 2000

Bot Mengangkut Babi Karam di Sipitang - part 2

Respon Sdr Jampili mengenai Mengapa Orang Sipitang inda berani makan ikan

Nyata dan jelas Pasar Ikan Pekan Sipitang lengang. Keyakinannya mungkin tepat jika ditanya penjual ikan di dalamnya mengenai pendapatan harian mereka sejak akhir-akhir ini berbanding sebelumnya. Moleknya delima ini untuk diselongkar.

Keinginan untuk mengetahui bayang-bayang yang menghantuai orang Sipitang, telah membawa saya bercerita panjang dengan orang Kastam Sipitang (yang juga saudara saya) untuk mengupas persoalan ini. Benar 'BABI' punca delima semua ini. Dimana sebuah bot yang membawa 'Daging Babi' telah karam di perairan Sipitang, sekitar laut Kuala Mengalong dan Marintaman(SFI).

Pamandu dan penumpang botnya terdampar sekitar Pantai Pasir Panjang (Taman Negara). Angin 'kabarnya' cukup kuat tiupan dan putarannya, seperti juga ribut dan gelombang yang mengaramkan bot membawa daging babi tersebut.

"Bisia di Kuala Mangalong talihat Baaii bejalanaan naik ke tambing daai laut, ada yang kapus-kapus......."

"Aauu... di Malintaman tunggang-tunggang baaii, takuuknya ba ampaian..."

"Di laut, aaa... ia tanganya timbul, bila kau kan malihat ... haga ta saja ke Pasi Panjan tu bah........."

"Lauk batungapan makaan baaii, lampuh tu bana..."

Antah apa lagi yang kamu dangga.. Tapi tiada persoalan timbul, berapa besar bot tersebut? Babi yang dibawanya, hidup atau daging? Berapa banyak babinya... Botnya tidaklah sebesar bot membawa sayur ke Brunai. 

Orang Kastam Sipitang melenting, 

"buktikan jika ada babi hidup atau seekor (seikung bulat)...kita tangkap"

Entah apa yang ditangkap?

Iktibarnya bukan cerita-cerita dan persoalan di atas puncanya, tetapi perkataan 'BABI' hantunya. Majoriti penduduk Sipitang adalah Islam, dan Babi adalah Haram bagi orang Islam. Tetapi ingat... Air Laut Sipitang masih sah digunakan untuk berwuduk.

Sebenarnya kita dikejutkan bila Babi diexport melalui Sipitang yang majoriti penduduknya Islam dan diimport oleh sebuah negara Islam yang  >berdaulat. Sebelum ini kita tidak tahu, walaupun ianya sudah beroperasi berpuluh tahun. Peristiwa ini jika dikupas, cukup banyak pengajarannya.

Maha Besar Allah atas segala-galanya.

Wassalam.

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...