Sunday, February 18, 2001

Pendapat Para Pembaca Mengenai Isu Kedayan Vs KADAYAN

18 Feb, Kota Kinabalu; Ini merupakan pendapat asal yang mengundang perbincangan hangat ahli KOL-Group.

"Saya telah terselak sebuah kamus Melayu - English keluaran Minerva Publication Susunan Rasidin Ghani dan tertulis perkataan Kedayan yang telah diertikan dalam Bahasa English sebagai Servant, Slave  Jadi ingin juga mendapat pandangan apakah ejaan yang paling tepat  Kedayan atau Kadayan . Jika Kedayan yang dimaksudkan dalam kamus tersebut begitu maknanya inda baapa baik bunyinya. Bila dilihat dari segi sebutan juga misalnya Besar jadi Basaa.  Jadi harus ada sedikit pembetulan dalam ejaan nama bangsa kita, biaa tia kadayan bana bunyinya. Zulkiflee A."

Isu ini bukanlah isu baru, sebaliknya telah mula dibincangkan pada 12 Dis 1990 pada persidangan terakhir SEDAYA [Persatuan Kedayan Sabah yang pertama} sebelum ianya dibatalkan. KOL juga telah mengeluarkan pendiriannya pada isu lepas. Namun ada baiknya kita meneliti pendapat beberapa ahli Forum untuk pertimbangan kita yang lebih baik.


Surat Pertama; Sdr Mangkutut

Khas untuk saudara zullkiflie menganai ejaan kedayan atau kadayan yang membawa maksud "servant atau slave". "Saudara' adakah saudara merasa malu hanya kerana maksud kedayan yang kurang menyenangkan bagi saudara? Bagi saya, biar apapun maksud yang tertera  kita tetap bangsa kedayan yang memakai ejaan KEDAYAN,kerana dari dulu hingga sekarang didalam surat beranak dan surat -surat peribadi asal sehaja meminta kita menulis bangsa , kita tetap menulis ejaan KEDAYAN bukannya KADAYAN. saya cukup bersetuju dengan pendapat saudara Foudzay.A menganai ejaan kedayan tersabut, apa yang ada pada nama(maksud) yang penting kebolehan kita dan kepintaran kita sebagai bangsa kedayan yang tulin.


 Surat Kedua; Sdr Arimi


Dinasti Mamluk di Afrika juga keturunan hamba dan berkuasa di afrika sehingga lebih seabad .

Spartacus-seorang hamba mengetuai pemberontakan yang terbesar di dalam sejarah yunani .

Maharaja Cina terakhir, suatu empayar terbesar dunia dan terlama- Pu yi mati sebagai bekas banduan dan buruh paksa pada tahun 1967 Czar Rusia terakhir-juga merupakan empayar terbesar, mati ditembak bersama keluarganya pada tahun 1917. Ada sumber menyatakan dua anak perempuannya dirogol sebelum hukuman dilaksanakan

Pengajarannya,Moralnya?

Kita boleh jadi apa yang kita mahu.

Orang yang dianggap mulia kerana darjatnya boleh menjadi hina.

Di dalam alquran menyebut- orang yang mulia di sisi Tuhan ialah mereka yang bertaqwa... bukan kerana ia berbangsa berunai, orang putih, cina atau kedayan.

Terakhir---, Tiada bukti kedayan adalah hamba.


Surat Ketiga; Sdr Arkin

Aslm.,

Aku tetap sokong penuh pendapat PK amirul (sebenarnya sdr Zulkiflie - KOL ) sulaiman supaya Kedayan diubah kepada KADAYAN. Indaada Kadayan ambit-ambit sipitang yang nyabut bunyi "Kedayan" bila batutuan.....kecuali mangkali kadayan "culop" as far as i know!

By the way bahasa Kadayan dari daerah mana kian yang diiktraf "Original" Kadayan. Mun Kadayan Papar alum pakah basia mahaati sepenuhnya bahasa Kadayan ambit-ambit Sipitang. Aku sendiri pun mengakui banyak inda faham bahasa yang dalam-dalam! Tapi mun uja uang Ulu Sipitang "CUCUUR" tu tahu jua ku maknanya walaupun istilah Kadayan Kg Pantai ada lain dikit. 

Jadi Kadayan daie Labuan, Brunei dan Sarawak ini macam mana?? Kalau diaorang ini keMelayu-melayuan tentulah diaorang lebeh selesa nyabut Kedayan instead of Kadayan. Aku setujulah pendapat PK amirul s. biarlah sabutan nama bangsa menunjukkan style perbualan original Kadayan.

Mengenai erti dalam kamus itu sebagai "Slave etc." saya tidak peduli; itu pengertian dalam bahasa diaorang! Bahasa2 lain-lainpun mungkin ada terdapat dalam bahasa Kadayan yang inda baapa lemak manis pengertianya.

Pendaftaran2 yang sudah-sudah itu tidak perlu ubah tapi pendaftaran baru harus "Kadayan" dan minta pengiktrafan dari pihak berkenaan dan cetat satu sejarah. Kalau kita mahu pembaharuan kita mesti menerima perubahan. If you don't change you are going to be changed! Be proud of being Kadayan tapi bukan Kadayan diMelayu-Melayukan. Itulah keunikan bangsa Kadayan......begitulah philosampah aku daie pulau hutan.

Sekian.


Surat Keempat; Zimi Haji

bah yang mula kan mku bincangkan ialah tentang ejaan kedayan atau kadayan.Bagiku yang banaa..yang paling luus.macam ani sajatah macam mana ejaan dan bunyi KAYANGAN macam matulah yang paling luus disabut & dibunyikan..

Yang kedua tentang putri menchanai,bukannyaku mambantah pendapat amirul (sebenarnya Sdr Aaron-Editor)tapi ganya inda ku sokong pandapatnya atu. Inda salahku kadayan anie bukan pengiring menchanai apa sababnya ialah kaana menchanai atu asalnya dai laut yaknie s.bolkiah manjumpa ia di tangah laut.

Macam caanya indakutahu yang ku tahu ganya menchanai atu terapung dilaut & ada yang baapandapat ia adalah tipu muslihat kaana baunai kan manyaang kajaan doaang.pasal kedayan dai jawa atu inda ku bantah tapi balum 100% support yangku tahu kadayan anie asalnya nya jelama tuha2 dai kajaan majapahit yaknie pahlawan,hulubalang.

yang ketiga,pasal kadayan atu kasabah& sarawak kaana batanie indaku tahu tapi bagiku kadayan ka sabah & sarawak adalah kaana dipaintahkan yaknie kaana ditugaskan mamusnahkan lanun & pamboantakkan.banyak plang caita sal kadayan.tapi anie ganya dululah.

ada pada zaman dahulu,ada dua jelama kadayan yang digalaa orangkaya.mereka anie terkenal dibaunai.Ada satu masa jelama eropah kan menyaang baunai .s.baunai mangantaa salah sorang(nama dua pahlawan ku lupadah). udah sampai disungai baunai liatnya banayk hantap kapal parang dorang.tapi inda jadi manyaang. apa sebabnya inda jadinah.......apa inda munsungai baunai atu jadi baku oleh jelama kadayan anie namanya udah lupa(orang kaya.....)di tauhnya tangan atau jaainya kasungai jadi baku salajuu.bukankah bailmunya jelama kadayan anie......

HIDUP KADAYAN !!!!!!!!!!HIDUP ILMU KADAYAN!!!!!

=====
JELAMA KADAYAN BAUNAI


Ralat Editor-
1. Ada satu lagi email dr Sdr Foudzay yang saya tidak jumpa. Maaf, saya akan paparkan pada isu akan datang.

2.Emel di atas tu balum dapat diedit dengan baik. Insyaallah, Penerbitan Buku Kompilasi Tahunan KOL akan diusahakan nanti. Kepada anda, teruskan menyumbang

KOL

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...