Wednesday, March 7, 2001

Respon Persatuan Kedayan Sabah kepada Whyme

7 Mac Kota Kinabalu; Berikut merupakan respon Sdr Arimi Sidek, Setiausaha Penerangan KEDAYAN kepada kenyataan Sdr Whyme di Boardroom KOL

Sdr Whyme,

Kalau benar seorang YB boleh KEDAYAN (Persatuan Kedayan Sabah) lahirkan, itu adalah satu penghormatan yang tiada tolok bandingnya bagi kami. Frankly, it is an honor to us!

Tapi  sejak 10 tahun dan dua persatuan Kedayan tenggelam timbul di sabah, realitinya inda macam atu.

Mungkin ramai yang inda tahu, ani tah ku kan bapadah

Dr Yusof (sekarang Datuk) pernah berminat dengan SEDAYA (persatuan kedayan bumiputra sabah yang kini sudah berkubur) sebelum beliau menjadi Wakil Rakyat  pada tahun 1990.

En Sapawi Ahmad (sekarang pun Datuk) merupakan Timbalan Presiden [Penaja] KEDAYAN (Persatuan Kedayan Sabah sekarang) juga sebelum jadi wakil rakyat.

Jadi dua persoalan yang timbul di sini

a) Adakah mereka menggunakan Persatuan persatuan Kedayan untuk mencapai tujuan politik mereka?

b) Adakah mereka naik di dalam arena politik kerana kedayan atau KEDAYAN?

Saya inda tahu jawapan yang pasti bagi soalan pertama. 

Tapi untuk soalan kedua jawapannya  ialah ya dan tidak.

Tetapi Perkara ini tidak pun pernah menjadi persoalan sebelum ini. Kenapa? Kerana memang KEDAYAN bukan satu persatuan yang aktif.  Kerana orang Kedayan memang liat untuk mengaktifkan persatuan mereka.

Sdr Whyme harus ingat

Jauh lebih senang untuk bergiat di dalam politik (terutama politik menyokong kerajaan) berbanding dengan melibatkan diri di dalam persatuan. Peruntukan ada, orang ada, penyokong sudah sedia, jentera parti juga ada. Yang penting bagi ahli politik ialah mencuba untuk mendapatkan tempat supaya dipilih menjadi calon di dalam pilihanraya.

Tapi kami, bergerak dari zero. Nil. Menggunakan wang sendiri, memujuk orang supaya menjadi ahli. Mengorbankan hari cuti, weekend untuk mengumpul ahli. Pencapaian kami yang tidak seberapa pula selalu dijadikan alasan oleh orang orang seperti saudara untuk mengatakan persatuan tidak berfaedah bla bla bla...

Soalnya semasa AGM lepas, orang politik yang hadir tidak mahu menerajui persatuan ini.

“Teknokrat” yang disebut sebut, yang handal kami jemput inda datang pulang, kecuali beberapa orang yang sudi menghantar surat menyatakan mereka ada komitmen lain.

Mun kamu takut persatuan dijadikan alat politik, ngapa jua inda jadi ahli, batanding jadi presiden?

Last sekali,

Cukuplah tu. Mun inda pandai manaii, dausah dipadahakan lantai tinggi andah. 10 tahun sudah ku tuut tuutan aah pasatuan ni. Samangat nganya yang tinggal. Kala kala tinggi, kala kala andah. Mun kamu kan tuut tuut, mun inda, banyak lagi jalama yang kan tuut.

Atu tah sababnya kami ubah sasaran ka kampung. Baik pulang bacaita jan oang kampung, tuut ngail, tuut baraya...


 KOL

 END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...