Wednesday, September 5, 2001

Alak Batatar, Dayak Kendayan

Jawapan Sdr Arimi kepada Sdr Aaron

Sdr Aaron, Terimakasih.

22 Mei 2001

Saya ingin merujuk kepada emel suadara pada Isu KOL sebelum ini. Memang tiada fakta yang tertentu ketika saya membuat andaian yang Alak Batatar adalah dari bangsa Dayak Kendayan. Tetapi sama juga dengan cerita Alak Batatar itu sendiri. Cerita bahawa Ag Alak Betatar seorang Bisaya cuma wujud sebagai oral tradition- cerita lisan yang berkisar mengenai lagenda beliau. Selain itu, budaya orang borneo pada masa lalu, lebih membanggakan tempat asalnya, bukan bangsa. Jadi secara rasmi asal usul beliau tidak dapat dibuktikan. Tetapi dua analogi yang utama kenapa saya mengemukakan teori sebegitu.

1. Nama Ag Alak Batatar itu sendiri.

Hasil penelitian saya, Betatar ini besar kemungkinan dating dari istilah Kedayan baa tataa, yang membawa maksud mempunyai tattoo / ba kiong. Di Borneo, budaya ini unik kepada orang Dayak dan bukan untuk orang Bisaya. Jadi diwaktu dakwat masih lagi sukar ditemui dan budaya ini pula bukan budaya bangsanya, apa hal pula Ag Alak ni melukis badannya?

2. Kedayan Dari Majapahit. Memang berlaku beberapa penghijrahan utama utama dari Jawa ke pulau Borneo sama sebelum,semasa dan selepas  era Majapahit. Selain dari itu, Kawasan di sekitar Sungai Makaham hingga Banjarmasin di Borneo sebenarnya lebih dahulu membangun berbanding dengan Jawa dan Melaka. 

Persoalannya, Apakah kaitannya antara orang Kutai dengan orang Kedayan? 

Siapa yang sebenarnya berhijrah? Kita kah atau mereka. Di setengah kawasan bahasa mereka terlalu sama dengan orang kedayan sedangkan empayar Kerajaan Brunei tidak pernah menjangkau sejauh itu (betulkan saya mengenai hal ini).

KOL

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...