Thursday, May 10, 2001

Mengapa Bangsa kita lemah

10 Mei, K.Kinabalu. KOL Group menerima beberapa emel mengenai isu terbaru yang mereka bincangkan disana. Sudahkah anda menyertai forum ini?


Emel 1

kul_mamit@yahoo.com
Yang aku tahu, kita tidak lamah, Yang aku tahu kita suka bersendiri, Yang aku tahu kita kurang komuniti, Yang aku tahu kita payah bersatu, yang aku tahu ..... bah sambung tia.. Sababnya .......

Emel 2

jumabas@kedayan.every1.net
Sabanaa nya kita inda hilang
yang hilang tu hanyalah
perasaan diri
kuang pertimbangan, hantapkan manang saja,
inda ada tolak ansuo-tu tah jadinya... 


Emel 3

"jampili"

Saudara  sekalian,

Nulis tah kusemula  dalam dialek  kedayan dan  mungkin  tidak sepenuhnya ,sebab  aku  orang  yang  lebih  gemar menyampaikan mesej  dalam  situasi  yang  boleh  difahami  oleh  semua.Pada saya  bahasa  yang  boleh  difahami  oleh  semua  masayarakat Malaysia ialah  bahasa  Melayu. Pun  begitu  memang aku  sanjung dan  aku  agungkan  keunikan  dialek  kedayan (mungkin selepas  ini saya  akan  dikritik  kerana  tidak  menulis dalam dialek  kedayan). 
Macam kamu  jua  aku  ni  sibuk  seharian, setelah  kutinjau laman web kita , macam  nda  hidup lagi..mungkin  kita  mempunyai  agenda  yang  tersendiri  untuk memenuhi  tuntutan  hidup,  atau  mungkin  komunikasi  kita melalui  lam  web  hanya  di  kalangan  ahli  akademik  sahaja atau  mungkin  lebih  tepat  dikalangan  ahli-ahli yang mempunyai  kemudahan  IT  sahaja.  

Penyertaan rakan  di  sarawak  amat  menggalakkan  walaupun terdapat  kelainan dari segi bunyi  pertuturan  yang diutarakan.  Pada  keseluruhannya  kita  masih  membincangkan beberapa  perkara  yenag  remeh  contohnya soal  siapa  yang layak  dikatakan  sebagai  kedayan  tulin.  

Walaupun  pada dasarnya  hal  itu  ada  keperluan  untuk  dibincangkan  supaya kita  jelas  siapakah  sebenarnya  yang layak  mengaggotai persatuan  kedayan.  Adakah  dengan  semangat dia mahu mengaku  bahawa  dia  seorang   kedayan  kerana  menuturkan dialek  kedayan  layak  untuk  diterima  sebagai  ahli  kedayan yang  tulin.  Dalam  memberi  definisi   berhubung  hal ini ia masih  dalam  keadaan  yang  subejktif. Pada  saya  hal ini boleh  dibincang  diperingkat  MT  kedayan  yang bertanggungjawab  menjelaskan  dan  membincangkan  isu-isu seperti  ini.

Berbalik  kepada  orang-orang  yang  menjelajahi  laman  web dan  menyertai  perbincangan  dalam  laman  web, bolehkah  kita  berbangga  dengan  penyertaan  yang ada walaupun  ia memang  harus  kita  beri  sokongan  sebagai  pendokong generasi  kedayan  yang  ingin  melihat bangsa  terus 
berkembang  maju  dalam  semua  arena. 

Dalam kesempatan  ini eloklah  orang  kita  yang  mempunyai  kedudukan  sama  ada mempunyai  kekuatan  dalam  bidang  ekonomi  dan  juga  dalam bidang    politik  terus  kita  sokong  dan  libatkan  mereka secara  terus.  Saya  yakin  mereka  yang  saya  nyatakan  itu sehingga  hari  ini  tidak  menunjukkkan  tanda-tanda menyertai  kita dengan  serius. Kalau pun  ada  kita  tidak 
siapa  dia?? Apakah  usaha  kita  kearah  itu??  Di  samping itu  tenaga  kita  yang  mempunyai  bidang  akademik  yang mampu  dijadikan  sebagai  penyumbang  idea  dalam  arus globalisasi  kini  perlu  kita  jana  dan  libatkan  bersama. 

Selain  itu  kita  perlu  kembali  semula keperingkat  "grassroot"  kerana   golongan  inilah  yang  paling  banyak memerlukan  bantuan  dan  mereka  mesti kita  utamakan.
Melalui cara  ini  saya  yakin  suku  kaum  kita  yang terdapat  banyak  dipinggiran  sekarang  ini  sama  ada  di Sabah  dan  sarawak  dan juga  dimana-mana  dapat  disatukan menjadi  suku kaum  yang  kuat  dan  mampu  menanagani  semua permasalahan  yang  timbul  pada  masa  yang  mendatang.

Soal  penyatuan  sering  kita  laung  tetapi  malangnya, ada juga  suara-suara  sumbang  yang  juga  sering  mempertikaikan usaha  ke arah  itu.  Saya  harap  suara-suara sumbang  itu  bukanlah  yang  datang  daripada  kepimpinan  kita persatuan kita  sendiri.

Perkara  yang  penting  usaha  kita  hendaklah  sampai keperingkat  akar  umbi  agar  ia akan  lebih  bermakna  dan lebih  mendatangkan  kesan  yang  berpanjangan.

Harap  respon  hali  ini  dari   sudut kepentingannya  kepada suku  kaum  kita.

Terima  kasih.

(maaf yah, petikan ku ani alum lagi batantuan, nanti ku ngusai on our next update)

KOL & KOL Group

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...