Thursday, November 23, 2000

Bilakah kesultanan Brunei bermula?

Kali ini saya cuma cuba menyatukan hujah hujah Sdr Aaron dan Sdr Arimi, bagi mengandalkan kemungkinan awal apa yang berlaku pada masa itu.

Merujuk kepada kejadian yang berlaku sehingga abad ke 15, TIDAK MUNGKIN satu kerajaan pun di Kalimantan terlepas daripada pengaruh kerajaan Majapahit termasuklah Berunai sekiranya ia telah wujud ketika itu. Satu lagi dasar kerajaan Majapahit ialah mereka akan meninggalkan “legacy” di kawasan kekuasaan mereka dengan meninggalkan tentera mereka berkampung di kawasan berkenaan.

Mari kita lihat metos Awang Alak dan Awang Semaun. Seorang adalah Dayak kendayan dan seorang adalah Kedayan di mana kedua duanya darang dari Kutai, membuka kawasan baru. Bagi Awang Alak, Beliau seorang Dayak Kendayan yang amat dekat dengan kebudayaan Kutai dan tahu bahawa Semaun amat penting bagi beliau di dalam menjamin kerajaan beliau tidak diganggu gugat oleh kerajaan Majapahit, Kutai atau kerajaan Banjar.

BIIK BIIK

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...