Wednesday, November 15, 2000

Persatuan Kedayan Sabah - Ke arah mana dituju?

Synopsis akiviti Persatuan Kedayan ini terbahagi kepada dua bahagian. 

Pertama, senarai program yang sudah dan akan dikendalikan, Kedua, sedikit pengenalan tentang konsep-misi KEDAYAN dalam tempoh panggal* ini.

I.  Pengenalan

Status KEDAYAN1 sebagai persatuan etnik cuma disahkan setelah kita mengadakan Mesyuarat Agung yang pertama pada 22hb Julai 2000 bertempat di Dewan Serbaguna Sipitang.

Dalam masa yang sama KEDAYAN melancarkan laman webnya dialamat: kedayan.cjb.net merupakan persatuan etnik  yang pertama mempunyai laman web sendiri di Malaysia.

Seperti juga persatuan-persatuan etnik yang lain kehadiran KEDAYAN2 adalah sebagai katalyst kepada pembangunan bangsanya/etniknya keseluruhan di dalam berbagai bidang mengikut kemampuan yang ada.

Bermula daripada 5hb Ogos 2000, Mesyuarat Ahli Jawatankuasa KEDAYAN yang pertama  diadakan,  bertempat di Pejabat Presiden, Kota Kinabalu.

Mesyuarat ini lebih tertumpu kepada pengenalan (introduction) kepada AJK.

5hb September 2000, Mesyuarat Ahli Jawatankuasa yang kedua di adakan di Pejabat PKR, Sipitang. Tujuan utama ialah membahagi-bahagikan tugas masing-masing.

22hb Julai 2000, KEDAYAN telah dijemput untuk menghadiri perbincangan mengenai Lanunan Hayat (Biopiracy) yang dikelolakan oleh PACO dan Kementerian Alam Sekitar bertempat di Museum Negeri Kota Kinabalu. Ini merupakan aktivity KEDAYAN yang pertama. Wakil KEDAYAN dijemput untuk meneliti draf undang-undang Biopircy di Sabah .

13hb Ogos 2000, KEDAYAN mengadakan Tournment Golf di Kelab Mimpian Jadi Tuaran disertai oleh masyarakat Kedayan di Sabah dan Labuan juga terbuka kepada kaum bukan Kedayan. Sembutan mariah diberikan oleh masyarakat Kedayan tanpa diduga.

15hb Oktober 2000, Biro Wanita Persatuan Kedayan mengadakan pertandingan memancing di Pelakat. Sambutan dari masyarakat Kedayan didaerah Sipitang sungguh membanggakan. Ini menunjukan wanita KEDAYAN tidak kurang kemampuanya, harus di sokong dan diperkuatkan.

Konvensyen Belia Kedayan yang dijadualkan pada 18hb November 2000, ditunda ke tahun depan.

Senarai program Kedayan dalam jangka masa setahun telah pun di rangka - sila lihat media3 kedayan dan boleh juga didapati dengan menghubungi Setiausaha Agung atau Setiausaha Penerangan & Multimedia.

KEDAYAN selalu sahaja menerima undangan dari Persatuan-persatuan etnik yang lain disamping undangan dari badan-badan kerajaan dan yang bukan badan kerajaan. AJK pusat akan memberi pengiliran untuk mewakili KEDAYAN.

Pelancaran habaa KEDAYAN (?) yang diterbitkan sebulan sekali.


II. Langkah Awal

Empat perkara yang harus dilakukan segera untuk mengukuhkan dan menonjolkan kedudukan KEDAYAN:


1.     Pengurusan dan Pentadbiran:

Setiausaha Agung
  • Tiada bermasaalah dengan Pendaftar Pertubuhan, peraturan-peraturan dipatuhi dan dokumen-dokumen yang perlu di serahkan dalam masa secukupnya.
  • Review keahlian yang berdaftar dengan pembayaran yuran. Rekod keahlian disimpan dengan baik bersistem.
  • Setiap cawangan dimestikan menyusun rapi rekod keahlian. Mungkin perlu pendedahan dengan menghadiri kursus-secretarial dan perkeranian.
  •  Kedayan akan mengadakan bengkel /seminar tentang pengurusan persatuan ditahun hadapan.


2.     Komitmen setiap AJK

Ahli jawatankuasa yang dipilih dan yang diltantik mestilah committed dan bersifat pro aktif. Bukan main suruh, main pass atau sekadar melepas batuk ditangga-kalau betul-betul ingin melihat masyarakat kedayan membangun4.

Memberi alasan dengan mengatakan tiada masa, kerana terlalu sibuk adalah tidak manasabah7.

Peringkat cawangan memainkan peranan yang besar dan utama, melihat kepada struktur persatuan diamana tujuan  penubuhan cawangan adalah semata-mata untuk memboleh masyarakat kedayan yang tinggal dikampung-kampung terlibat secara langsung tanpa sekatan-sekatan -beaucracy .

Pemimpin cawangan-cawangan harus memiliki pengatahuan asas tentang pengurusan dan pentadbiran persatuan. AJK pusat dicadang untuk memberi pendedahan kepada gulungan ini.


3.     Interaksi antara KEDAYAN dengan Masyarakat Kedayan

Interaksi perlu dibuat, untuk membolehkan mereka mengatahui apa akitiviti KEDAYAN, disamping itu pegawai-pegawai KEDAYAN akan dapat mengenalpasti sebarang keperluan dan membuat tindakbalas yang sesuai.

Program KEDAYAN harus melibatkan masyarakat kedayan untuk membolehkan mereka appreciate apa yang berlaku.

4.     Kewangan

Terpenting, KEDAYAN mesti mencari jalan untuk mendapatkan kewangan sendiri. Setekad ini KEDAYAN tidak mendapat bantuan dari mana-mana pihak yang membolehkan KEDAYAN bergerak dibidang commerce.

Yuran keahlian adalah sumber pertama walaupun amaunnya tidak banyak pertama, untuk memanuhi syarat-syarat pertubuhan persatuan dimana ahli-ahli  mesti membayar yuran. Kedua, dengan adanya kenaan yuran ianya merupakan satu attachment sedikit sebanyak antara ahli dengan persatuan.

Membuat kajian/ study bagaimana KEDAYAN boleh mendapatkan sumber kewangan berpandukan latarbelakang yang ada sekarang: melibatkan KEDAYAN dibidang komercial-kecil-kecilan, dengan bantuan dari usahawan kedayan atau kedayan yang mampu dan ingin memberi sumbangan kewangan dan lain-lain.

Perbincangan tentang topik ini harus berterusan. AJK pusat mengalu-alukan penglibatan masyarakat Kedayan untuk membolehkan cadangan ini membuahkan hasil.

5. Kesimpulan

Saya percaya, konsep dan idea ini tidak terlalu sukar untuk diimplemantasikan.

AJK KEDAYAN diperingatkan tentang pledge-penawaran diri yang dibuat sebelum terpilih7 menjadi AJK KEDAYAN.

KEDAYAN dapat sedikit sebanyak berkhidmat sebagai cataylist dan meransang pembangunan masyarakat Kedayan dalam berbagai bidang.

Kedayan perlu bertindak dari sekarang, kerana kalau tidak ada kebanggaan sebagai seorang kedayan, KEDAYAN akan pupus.

Foresight dan reliablity adalah tungak dan kekuatan karaktor Kedayan disamping memiliki ilmu pengatahuan dimasa-masa akan datang.

Mengikut ‘kajian’ kaum Kedayan menyokong pendekatan ini- tujuan utama untuk membangun Kedayan tanpa mengira fahaman ideology dan inclination9.

KEDAYAN boleh memainkan peranan sebagai springboard kepada sesiapa yang ingin menjadi pemimpin6 dalam berbagai bidang.

Presiden KEDAYAN

15hb November 2000

Kota Kinabalu

END


Nota:
  • Perkataan-perkataan Inggeris yang digunakan disini tidak semestinya membawa maksud yang sama bila di terjemahkan ke Bahasa Melayu-direct translation.
  • Perkataan-perkatan italic yang digunakan disini mempunyai erti lebih dari satu.

----

Nota Kaki:

* Akan dibuat dikertas yang berasingan.
  1. Nama Persatuan sebelum ini ialah SEDAYA yang pendaftarannya dibatalkan oleh Pendaftar Pertubuhan pada tahun 1992. Encik Amde Sidik ialah merupakan Presiden kepada jawatankuasa protem yang menubuhkan Persatuan Kedayan semula dengan nama ringkasnya persatuan KEDAYAN bersama-sama beliau ialah: saudara Mahmud Osman, Jaidin Tamin, Jum Hj Abas, Yussof Osman,Tahir Muhsin, Arimi Sidek, Abd Rahmman Ahmad, Maun Mayassin, Abd Rahim Yakob, Yakup Sidek, Munai Hj Mamit, Azeiny Lamat, Masri Saban dan Harris Sambas.
  2. Lihat perlembagaan KEDAYAN artikal 2.
  3. Kedayan mempunyai media:laman web dan habaa kedayan dengan itu tidak ada sebab masyarakat kedayan tidak dapat mengikuti perkembangan KEDAYAN disamping akses kepada pegawai-pegawai KEDAYAN dengan mengunakan telefon biasa, telefon bimbit, fax dan sebagainya.
  4. Untuk mencapai objektif KEDAYAN pegawai-pegawai ynag terlibat kena berkorban dan committed to the pledge. Ini bukan glamour.
  5. Perancangan program mau pun jadual mesyuarat KEDAYAN adalah dirancang lebih awal dengan persetujuan kalau ada kerumitan yang mungkin timbul ianya harus dikemukakan sebelum dipersetujui. Perancangan seperti ini dapat mengelakkan kita membazir masa dan cost. Adalah tidak reasonable  menarik diri –tidak menghadiri mesyuarat dengan tiba-tiba without reasonable excuse.
  6. Berkhidmat di sini saya maksudkan berkorban,terutma sekali dengan masa.
  7. Biasanya dikaitkan dengan political idealogy tapi nampaknya pengertian masih arbitrary
  8. Kedayan perlukan leadership yang berpanjangan bukan adhock dalam berbagai bidang.

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...