Saturday, April 7, 2001

Sengketa Dayak- Madura di Kalimantan

7 April, K.Kinabalu; KOL telah menerima berita dan gambar gambar yang menarik mengenai sengketa yang berlaku di Palangkarya dan Sampit untuk tatapan para pembaca.

Beberapa gambar dikirim kepada KOL , bukan bertujuan menyebarkan kabar angin yang tidak baik, sekadar memaklumkan kepada pembaca mengenai keadaaan yang berlaku di sana. Juga sebagai iktibar kepada kita supaya tragedi seperti ini tidak berlaku di sini.

Beriktu ialah cerita dan gambar yang disebutkan










Cerita 1

uang dayak anik asal uang borneo....macam iban,bidayuh dan orang ula saawak, sama juak macam dusun, murut di sabah atuk.

madura anik pendatang daik Madura, di hantar oleh kerajaan Indonesia untuk mengurangkan kepadatan penduduk di sana dan di tauhnya di Kalimantan, basiak anik beragama Islam, rajin bekerja dan menjadi orang mewah di Kalimtantan sehingga mengunggat dan "mengaimbuankan" uang Dayak. Mun sudah kaimbuan macam-macam hal boleh terjadi, yang bisai pun bidak, yang luus pun salah.....akibatnya timbul konflik etnik, sudah dua kali tercetus dan ini kali ke dua, dengar khabar anak uang dayak terlanggar lori oleh uang madura, hantap bana tuk...yang damit jadi basa....barangkali adak hasutan pihak tertentu.

tapi, harus dingat juak...uang Madura anik bangsa yang EGO dan keras kepala 

aik lain lagik
akuk ada caita bana mengenai kedayan sibuti lawan bugis dan madura

Yunus Hj Taib

P2220024.jpg (39938 bytes) P2220025.jpg (46083 bytes) P2220026.jpg (44241 bytes) P2220027.jpg (52120 bytes) P2220028.jpg (42102 bytes) P2220029.jpg (45501 bytes) P2220030.jpg (45115 bytes) P2220031.jpg (17999 bytes)

(gambar gambar kiriman sdr Foudzay Adis)

Cerita 2

bah....hantap bana kan tahukmuk yah...
macam anik....
bianik (1980an), di CDC(Miri)adak uang handal Bugis, guru silat, indak masuk ditatak...kabal jinyak .Guru silat anik suka ngacau binik dangan. Uang lain samuha takut, indak baanik.Suatu sambat,jam 5 pagi....iak duduk kan binik uang kedayan (damaknya rahsia).Jadi uang kedayan anik maah kan biniknya, terjadilah pergelutan dan cabar mencabar,Guru silat anik angkuh dan takbur....indak masuk ditatak dan iak ada pisau belatik. Tapi kuasa Tuhan.....hamba Allah KEDAYAN hanya menggunakan "maang penabas" dan akhirnya bugis atuk matik di tatak...PUTUS PAUT BALINGKAnya....uang kedayan anik taus ke balai polis dan apabila disiasat iak pun manang. Kaang anik samuha uang bugis di CDC(Miri) takut kan uang kedayan.

kisah benar

Yunus hj Taib

KOL

END

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...