Friday, September 1, 2000

Logo Persatuan Kedayan Sabah (KEDAYAN)

Logo KEDAYAN terdiri dari Celapa, Dukut dan Gear dan masing masing membawa maksud tersendiri.



Celapa

Simbol keharmonian, ketenangan dan kebudayaan. Ia menyimpan empat benda yang berlainan iaitu pinang, kacip, sirih dan kapur.Di adap dengan fikiran tenang sebagai penyeri cerita. Lima enselnya menggambarkan lima Rukun Islam sebagai agama umat Kedayan.

Garisan berukir melambangkan Kedayan mempunyai keseniannya sendiri. Empat bulan sabit bertemu muka bermaksud Kedayan dari detiap penjuru bersatu dengan Islam sebagai landasan.

Dukut

Simbol penyatuan.  Di sini ianya simbol untuk memanggil orang orang Kedayan supaya bersatu dan bernaung di bawah KEDAYAN.

Gear

Berbentuk separuh dan digandingkan dengan celapa dan dukut melambangkan kemajuan orang Kedayan tanpa mengabaikan nilai nilai tradisi yang positif. Garisan hitam yang keras melambangkan ketegasan perjuangan

Warna:

Hitam Ketegasan, daya serap tanpa had kepada kemajuan.

Putih Kesucian, tiada dolak dalih dalam perjuangan

Hijau Kesuburan, kesegaran Kedayan dalam perjuangan.



Lihat juga:



Copyright © 2000  Biro Penerangan Persatuan Kedayan Sabah. All right Reserved.  Webmaster: Arimi Sidek, P.O Box 218, 88856 Likas, Sabah.

No comments:

Post a Comment

Kedayan Online and Suambi Kedayan, A REBORN!

This website is a re-issue of once published materials of Kedayan Online  (of PAADIANInc. ),  Suambi Kedayan (of Persatuan Kedayan Sabah...